Sensehacking رفاه ما در دوران Covid – بینش یک متخصص

پروفسور چارلز اسپنس از گروه روانشناسی تجربی دانشگاه آکسفورد سخنران اصلی کنگره IFSCC سال 2022 در لندن خواهد بود. در این مقاله او در مورد چگونگی استفاده از مواد آرایشی برای رفع عدم تعادل حسی که بسیاری از ما تجربه می کنیم ، بحث می کند

پروفسور چارلز اسپنس

پروفسور چارلز اسپنس به چگونگی درک مردم از جهان پیرامون خود علاقه دارد و به ویژه اینکه چگونه مغز ما قادر به پردازش اطلاعات از هر یک از حواس مختلف ما (مانند بو ، چشایی ، بینایی ، شنوایی و لمس) برای ایجاد تجارب فوق حسی فوق العاده غنی است. که زندگی روزمره ما را پر می کند.

تحقیقات وی بر این موضوع متمرکز است که چگونه درک بهتر ذهن انسان منجر به طراحی بهتر غذاهای چند حسی ، محصولات ، رابط ها و محیط ها در آینده خواهد شد.

تحقیقات او خواستار روشی بنیادی و جدید برای بررسی و درک حواس است که پیامدهای عمده ای در نحوه طراحی همه چیز از محصولات خانگی گرفته تا تلفن های همراه و از غذایی که می خوریم گرفته تا مکان هایی که در آنها کار و زندگی می کنیم ، دارد.


حس کردن، آخرین کتاب من ، منتشر شده توسط وایکینگ پنگوئن در ژانویه ، نشان می دهد که برای هر یک از ما آسان است که حواس خود را هک کنیم تا بتوانیم سلامت اجتماعی ، شناختی و عاطفی خود را بهبود بخشیم ، و همچنین کسانی که بیشتر از همه به آنها اهمیت می دهیم .

همانطور که در آغاز کتاب روشن کردم ، بسیاری از مشکلات امروز جامعه را می توان به عدم تعادل در رژیم غذایی تحریک حسی کاهش داد که همه ما دریافت می کنیم. بسیاری از ما از اضافه بار حسی شکایت داریم – این احساس اغلب باعث می شود که حواس ما به طور مداوم توسط اطلاعات زیاد ، سر و صدای زیاد ، پیام های زیاد و غیره بمباران می شود.

در این ، ما تنها نیستیم. روند اخیر در میان تیتان های فنی سیلیکون ولی “ناشتایی دوپامین” است که برای کمک به کاهش بیش از حد حسی خود طراحی شده است.

با این حال ، با دقت بیشتری نگاه کنید ، و معلوم می شود که در درجه اول این حواس منطقی بالاتر از بینایی و صدا ما هستند که توسط آن همه فناوری دیجیتالی که بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم ، بیش از حد بارگیری می کنند.

فقط در مورد آن فکر کن. آخرین باری که به کسی برخورد کرده اید که از تحریک لمسی بیش از حد ، عطرهای بسیار زیاد یا طعم بیش از حد سلیقه ها شکایت دارد؟ شما نکردید ، درست است؟ این بسیار مهم است زیرا اشاره می کند که مشکل واقعی که امروز با آن روبرو هستیم ، عدم تعادل حسی است و نه بیش از حد حسی.

در حالی که سعی در کنار آمدن با بیش از حد حواس منطقی بالاتر خود داریم ، بسیاری از ما از تحریک حواس احساسی خود – یعنی لمس ، بو و چشایی – غافل می شویم.

احساسات پوستی و احساسی

مشکلات مرتبط با عدم تعادل در رژیم غذایی تحریک حسی چیزی است که به ویژه در دوره Covid بسیار مهم است.

در حالی که احتمالاً قفلهای مختلف تأثیر زیادی در تخمین زده شده 90-95٪ از زندگی ما که اکثریت جمعیت شهری این سیاره قبلاً در منازل خود خرج می کردند ، نبوده است ، اما آنچه آنها انجام داده اند باعث می شود که تحریک محیط زیست بسیار یکنواخت شود.

گذراندن وقت زیاد ما در خانه در منزل ، که به طور مکرر توانایی معاشرت با دوستان و خانواده را از خود سلب می کنیم ، بدون شک تأثیر منفی بر سلامتی ما داشته است.

گذراندن وقت زیاد در خانه در ماه های زمستان در کشورهای شمالی به راحتی می تواند منجر به مشکلات گرسنگی سبک یا اختلال عاطفی فصلی شود. در واقع ، این ممکن است بخشی از مواردی باشد که قفل آخر را برای بسیاری از ما که در اروپای شمالی و آمریکای شمالی زندگی می کنیم بسیار سخت تر کرده است.

و در حالی که کار از خانه در حین قفل کردن بدون شک بسیاری از ما را از رفت و آمد روزانه نجات داده است ، این بدان معنی است که بیشتر ما دشوار بوده ایم که زندگی کار و زندگی خود را جدا نگه داریم.

پس تعجبی ندارد که بسیاری از ما حتی برای داشتن یک خواب خوب در شب بیش از حد معمول در تلاش بوده ایم ، چیزی که با تحقیق در مورد Sensehacking ، فهمیدم برای سلامتی و سلامتی ما بسیار مهم است.

آیا می دانید به عنوان مثال ، اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که برای داشتن یک خواب خوب شبانه تلاش می کنید ، احتمال مرگ شما از بسیاری از دلایل اصلی مرگ و میر به طور قابل توجهی بیشتر است؟

مسئله درمان های دارویی ، که بسیاری از افراد هنگام مبارزه با بی خوابی به آن متوسل می شوند (همانطور که خودم قبلاً این کار را کردم) این است که اگرچه ممکن است قرص های خواب آور شما را ناکام بگذارند ، اما به راحتی خواب مناسب ایجاد نمی کنند.

در مقابل ، چیزی به سادگی معطر کردن اتاق خواب شما با اسطوخودوس در بسیاری از مطالعات علمی نشان داده شده است که تأثیر مفیدی بر خواب همه از نوزادان تازه متولد شده گرفته تا والدین محروم از خواب و همچنین بیماران مسن بیمارستان دارد.

اگر سعی کنید چند ساعت قبل از خواب از وسایل دیجیتال یا کتابخوان های الکترونیکی خود استفاده نکنید ، خوابیدن شما بسیار راحت تر خواهد بود ، وگرنه حتماً یک فیلتر قرمز نصب می کنید.

مشکل نور آبی تولید شده توسط بسیاری از دستگاه های دیجیتال ما این است که مغز را فریب می دهد و فکر می کند زمان بیدار شدن است.

کاهش دما در اتاق خواب به شما امکان می دهد خواب بیشتری داشته باشید ، همچنین گرم شدن پاها (به عنوان مثال با بطری آب گرم) کمی قبل از خواب.

این فقط جای سوال است که چرا بسیاری از ما از خمیر دندان با طعم نعناع به عنوان بخشی از مراسم قبل از خواب استفاده می کنیم. گرچه ممکن است داشتن یک حباب حبوبات خرد شده دقیقاً همان چیزی باشد که شما برای هک کردن شروع روز خود و مبارزه با اینرسی خواب نیاز دارید ، به نظر می رسد چنین عطر و طعمی هشدار دهنده آخرین چیزی است که هر کس از ما قبل از شروع کار باید بچشد. به رختخواب رفتن نگرانی درمورد این مسئله کافی است تا فرد شب بیدار بماند!

رایحه طبیعت

یکی از موضوعات اصلی در حس کردن اثرات مفیدی برای رفاه اجتماعی ، عاطفی و شناختی ما از ورود به طبیعت است. نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض آن همه سرسبزی (و اگر به طور اتفاقی خود را در نزدیکی آب پیدا کنید) آبی است که تأثیر قابل توجهی بر سلامتی و سلامتی ما دارد.

مهم این است که ، صرفاً رفتن به طبیعت تضمین نمی کند که شما لزوماً از این تجربه کاملاً بهره خواهید برد. به نظر می رسد که سر و صدای آنتروپوسن (به عنوان مثال از ترافیک) می تواند به طور قابل توجهی مزایای مشاهده طبیعت را کاهش دهد. در واقع ، به حداکثر رساندن همخوانی حسی در عین پرهیز از درگیری حسی ، بسیار مهم است.

بنابراین ، به عنوان مثال ، اگر بتوانید همزمان طبیعت را بشنوید ، مزایای حضور در طبیعت بیشتر است و انواع پرندگان نیز بهتر می توانید بشنوید. طبیعت را لمس می کنم و در اینجا به باغبانی یا شاید فقط پرورش گیاهان خود فکر می کنم نه لزوماً آغوش کامل درخت (هرچند که به گفته محققان ژاپنی خالی از لطف نیست) ، برای سلامتی ما نیز مفید است.

که فقط بوی طبیعت را ترک می کند. پیشنهاد من این است که رایحه درمانی (به عنوان مثال ، استفاده از رایحه اسطوخودوس برای کمک به آرامش و خواب) به طور بالقوه می تواند از نظر “بوییدن طبیعت” – به عبارت دیگر ، اثر بویایی.

با این حال ، مهم نیست که این بو با یک دسته گل رفاه حال ما خوشبو است (حاوی گلهایی که نه تنها عالی به نظر می رسند ، بلکه بوی خوبی هم می دهند) ، یک خوشبو کننده هوا یا یک شمع معطر ، تحقیقات آزمایشگاهی که به طور خلاصه در Sensehacking نشان می دهد تأثیر مثبت آن است بوی خوش عطر و بوی خانه های ما در زمان استرس و عدم اطمینان بیشتر مشخص می شود ، که وضعیت بسیاری از ما در حال حاضر را تسخیر می کند.

قدرت لمس

لمس بزرگترین اندام حسی بدن است ، که تخمین زده می شود 16-18٪ از وزن بدن باشد. به نظر می رسد که پوست مویی که به غیر از کف دست و کف پا در همه جا می یابید ، حاوی مواد شوینده ملموس C است.

این گیرنده ها اگر پوست به آرامی نوازش شود ، واکنشی لذت بخش ایجاد می کنند ، احتمالاً به توضیح فواید ماساژ کمک می کند.

نکته مهم ، اگر لمسی که احساس می کنید گرم است ، مزایای لمس دلپذیر افزایش می یابد و بوی مطبوعی در هوا وجود دارد. پخش موسیقی سکسی (فکر کنید Marvin Gaye) همچنین می تواند باعث شود احساس لمس کمی “جنسی” نیز داشته باشد. حس لامسه ما بیش از آنچه تصور می کنید چند حسی است.

مسئله گرسنگی لمسی بدون شک در دوران پاندمی بدتر شده است. شرط می بندم که همه ما ساکنان خانه مراقبت را دیده ایم که التماس می کنند تنها چیزی که می خواهند این است که یکی از عزیزان خود را در آغوش بگیرند. توانایی دیدن آنها از طریق پنجره و شنیدن آنها از طریق مخابره داخل ساختمان فقط یکسان نیست.

در Sensehacking ، من استدلال می کنم که ما باید تحریک چند حسی پوست خود را که بزرگترین حس بدن است ، به عنوان یک ضرورت بیولوژیکی در نظر بگیریم و نه فقط به عنوان چشم پوشی صرف.

بنابراین مهم نیست که شما به فکر بیمارستان ها یا مهمان نوازی ، رفت و آمد یا آشپزی ، ورزشگاه یا باغبانی ، قرار ملاقات یا رانندگی ، خواب یا معاشرت باشید ، تعدادی از حقه های حسی چند حسی ساده در صفحات حس کردن.

پروفسور چارلز اسپنس یکی از سخنرانان اصلی سی و دومین کنگره IFSCC است که از 19 تا 22 سپتامبر 2022 در لندن برگزار می شود. تجارت لوازم آرایشی شریک رسانه ای کنگره IFSCC 2022 در لندن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنگره یا مشارکت در این سایت به سایت www.ifscc2022.com مراجعه کنید.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>